Toelichting concertprogramma


Zaterdag 16 februari 2019: Wereldpremière Quattro Quadri van Richard Rijnvos

Domorganist Jan Hage zal de wereldpremière verzorgen van Quattro Quadri, een groot nieuw orgelwerk van de Nederlandse componist Richard Rijnvos. Deze compositie behoort tot de serie rond het thema Venetië, La Serenisssima, een cyclus waarin onder andere ook een stuk voor het Koninklijk Concertgebouworkest verscheen. Het werk dat deze middag ten gehore zal worden gebracht is gewijd aan de kerk San Sebastian. Het leven van de heilige Sebastiaan, die zijn christelijk geloof uiteindelijk met de dood moest bekopen, vormt het uitgangspunt.
Verder wordt een eigen compositie van Jan Hage ten gehore gebracht: Orpheus (1992) maakte bij de eerst uitvoering destijds grote indruk. Het is geschreven voor spreekstem, blokfluit, vier orgels, trom en mondharp. Het werk is gebaseerd op het prachtige gedicht Orpheus, Eurydike Hermes van Rainer Maria Rilke (1907). De verschillende orgels van de Domkerk worden tegelijkertijd gebruikt, wat een bijzonder ruimtelijk effect genereert.

Zaterdag 23 februari 2019: Utrechter Te Deum - Daan Manneke

Ook deze week zal er muziek van Nederlandse bodem klinken in de Domkerk. Deze keer zal er koormuziek klinken, waaronder het Utrechter Te Deum van de bekende Nederlandse componist Daan Manneke, die dit jaar 80 jaar wordt.
Dit werk dat eerder al speciaal voor de Domcantorij werd gecomponeerd, is een concert voor orgel en drie koren. Zoals in alle koorwerken van Daan Manneke speelt de ruimte een essentiële rol. Hij grijpt hiermee terug op de monumentale meerkorige muziekpraktijk uit de Venetiaanse San Marco van de zestiende eeuw. Manneke ziet de immense gotische ruimte van de Domkerk als een meespelend instrument, een resonantiegewelf voor zijn koormuziek, en benut dit op bijzondere wijze.
Verder zullen de Missa Brevis en het werk Prière van Ton de Leeuw tot klinken worden gebracht. Uitvoerenden zijn het koor van de Domcantorij onder leiding van Domcantor Remco de Graas.

Collecte bij de uitgang.